keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

YLIOPISTOSSA PART 1

H&M: Meiltä on moneen otteeseen kyselty, että mitäs me opiskeltiinkaan, millaista siellä yliopistossa oikeen on ja miten se opiskelu eroaa esimerkiks lukiosta. Ja nyt kun yhteishakukin taitaa olla käynnissä, niin mikä oiskaan tän sopivampi ajankohta tehdä tästä aiheesta ihan oma postaus (x2)! Ajateltiin kertoa ihan pääsykokeista lähtien, että millasta opiskelu on ollut ja miltä se on tuntunut. Tässä postauksessa kerrotaan nyt ekaks, miten ollaan päädytty opiskelemaan näitä meidän alojamme.



H: Pääsin siis Vaasaan opiskelemaan ruotsin kieltä heti suoraan lukiosta pelkästään pisteiden perusteella. Sillon olin silleen "jee mun ei ikinä tarvi mennä pääsykokeisiin". No, kävi sitten niin, että en tykännyt Vaasasta saati siitä ruotsin kielestä, ja mun piti alkaa miettimään että mitähän sitä seuraavaksi tekis. Mulla ei ollu mitään ideaa mitä haluaisin tehdä, vaikka kävin läpi miljoona kertaa kaikki Suomen yliopistot ja niiden opiskelumahdollisuudet. Vaasassa mulle nimittäin selkeni kuitenki se, että yliopisto on todennäkösesti se mun juttu, koska pärjäsin, jos halusin, ja ei se opiskelu yliopistossa ollutkaan niin vaikeeta kun olin aluks kuvitellut (tästä lisää vielä myöhemmin). Sitten lopulta sain idean suomen kielen opiskelusta, ja itse asiassa se idea tuli eräästä blogista. En ymmärrä, miten en ollut aiemmin sitä tajunnut, sillä tätähän voi opiskella jopa Oulussa. JES! Sitten ei muuta kun pääsykoekirjojen hankkimiseen ja lukemaan.

M: Kahden välivuoden jälkeen mulla oli sellanen olo, että mun on ihan pakko päästä opiskelemaan. Ensinnäkään mulla ei ollut mitään hajua mitä teen kolmannen vuoden, jos en saa opiskelupaikkaa. Toiseksikki mun opiskelumotivaatio oli noussu aika korkealle noiden kahden välivuoden aikana. Oli siis korkea aika hakea kouluihin, ekaa kertaa ihan tosissaan. Se että otin asian niin tosissaan pelotti mua vähän, sillä mitä enemmän yrittäisin, sitä enemmän pettyisin, jos mikään koulupaikka ei aukeais. Muistan kuitenki sen kaipuun arkeen ja varmuuteen siitä, mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Taisimpa avautua siitä kesällä tänne blogiinki. Tammikuussa aloin tosissani pänttäämään arkeologiaa ja kulttuuriantropologiaa. Vasta muutama päivä ennen VAKAVA- koetta päätin, että koittais vielä vaikka sinne luokanopettajaksikki, ku netissä se materiaali oli kaikille saatavilla. Se on kuitenki aina mua tietyllä tavalla kiinnostanu.

123tumblr2

PÄÄSYKOKEET JA VALMISTAUTUMINEN

H: Koska ideanki tähän suomen kielen opiskeluun sain vasta myöhään, niin mun pääsykokeisiin lukemisenkin aloitin aika myöhään, eli joskus huhtikuun alkupuolella. Onneks mulla ei ollu paljon materiaalia, sillä en oo mikään hirvee lukutoukka. Mun piti lukea kaks kirjaa, joista toinen oli sellasta asiatekstiä ja tutkimustuloksia, ja toinen sellanen, joka sisälsi kaiken perustiedon suomen kieliopista, eli niitä juttuja piti ihan harjotella ja opetella. Aluks tein lukusuunnitelman, mutta se meni pilalle heti parin päivän jälkeen. Se ei vaan toiminu mulla, koska toisena päivänä en saattanut lukea ollenkaan, mutta sitte ku energiaa riitti, nii saatoin istua aamusta iltaan yliopistolla lukemassa. Joten mulle sellanen vapaa tyyli on kaikista paras, sillon ku huvittaa nii sillon tehdään kunnolla, jos ei huvita nii ei väkisin.

Sen kielioppikirjan kirjotin melkeinpä itse toiseen kertaan sellaseen isoon kirjaan. Käytin paljon tusseja ja piirsin tyhmiä muistisääntöjä. Sillä tavalla asiat jää mun muistiin parhaiten, piirtämällä ja kirjottamalla. Toisen kirjan lukemisen aloitin tosi myöhään, vasta ehkä viikko ennen pääsykokeita. Makasin sohvalla ja luin sen kirjan ehkä yks ja puoli kertaa. Ja let me tell you, se on liian vähän. Mutta mää oon aina ollu vähän tällanen: mun ei tarvi panostaa hirveesti oppiakseni ja saadakseni keskivertotuloksia. Jos tekisin kaiken niin hyvin kun pystyisin, nii yltäisin varmasti niin paljon parempiin tuloksiin, mutta liian usein oon vaan liian laiska.

Pääsykoetilanne ei ollu mun mielestä yhtään paha. Ainoa asia mikä jännitti oli lähinnä se, löydänkö oikeaan paikkaan ajoissa. Kokeessa oli kaks osaa tavallaan: piti täyttää sellainen tehtävämoniste ja sen lisäks kirjottaa noin konseptin mittainen essee. Tehtävät liittyivät kielioppiin, ja essee piti kirjoittaa sen toisen kirjan pohjalta. (Mulla kävi niiin tuuri, ku äiti oli lukenu ja tentannu multa edellisenä päivänä JUST sen asian, mitä siinä esseen ainoassa tehtävänannossa kysyttiin.. :-DD) En jälkeenpäin osannut yhtään sanoa miten koe mulla meni, ja siitä jäi ehkä vähän epävarma olo. Lopputuloshan oli se, että pääsin viidennelle varasijalle ja siitä sitten sisään.

IMG_5180j

M: Luokanopettajakoulutuksen pääsykokeet koostuu kahdesta osasta. Ensimmäiseen osaan hakijan pitää lukea huolella VAKAVA- aineisto ja josta on sitten monivalintakoe. Parhaiten suoriutuneet pääsee sitten soveltuvuuskokeisiin.

Tarinani pääsykokeiden ensimmäiseen vaiheeseen valmistautumisesta on siis vähän säälittävä. Luin VAKAVA- aineiston kerran läpi siinä parissa päivässä. En suosittele tätä siis kellekkään, joka tosisaan haluaa päästä sisälle. Ite vaan olin jostain syystä päättäny panostaa siihen antropologiaan, vaikka lopulta päätöksenteon hetkellä päädyinki valitsemaan tän luokanopettajakoulutuksen :-) Käsitekarttoja tein VAKAVA- aineistoa lukiessani suunnilleen joka lauseesta ja uskonki sen olevan se juttu miks pääsin toiseen vaiheeseen.

Muistan ku pääsykoepäivänä juoksin kiireessä ympäri Helsinkiä etsien sitä pääsykoepaikkaa. Itku kurkussa ja puhelin korvalla siinä juoksentelin ja päädyinki sitte tekemään koetta väärään saliin. Aika mun tyyppistä.. Mun pahin painajainen siitä, että kokeen jälkeen ajokorttia näytettäessä valvojille mun nimeä ei ookkaan listassa, toteutu. Onneksi se ei vaikuttanu mun pääsemiseen, vaan tosiaan pääsin yllätyksekseni toiseen vaiheeseen! Ajattelin, että pahin osuus on nyt ohi ja mulla saattais olla jopa mahiksia :-) Ja halu päästä sisään just tähän koulutukseen kasvoi päivä päivältä. Soveltuvuuskokeessa tehtävänä oli esitellä "raadille" jotain itse valmistettua tai suunniteltua tai vaikka nikkaroitua. Ite suunnittelin Lappiaiheisen teemapäivän alakoululaisille. Tein sen käsin portfolion muotoon. Pääsykoetilaisuudessa mun tuli siis esitellä mun portfolio, ja esitin mm. teemapäivään sisältyvän laulun ja kuvistyön jne. Mitenhän oon uskaltanu.. :-D Osioon kuului myös aika tuima haastattelu. Se oli jännittävää. En ollu yhtään varma pääsykokeen jälkeen miten mun tulee käymään, koska kouluun tulis pääsemään vaan 6,5% kaikista hakijoista. Meni ilmeisesti kuitenki toivotusti, sillä paksu kirjekuorihan sieltä tuli ja opiskelupaikka oli mun!

123tumblr1-001

To be continued...
HEIDI&MARI
Psst. Feel free to comment and ask! :-D

6 kommenttia:

  1. tosi mielenkiintoinen postaus!! :)

    VastaaPoista
  2. jes tämä, huippua! oisko paha jos kertositte mitä kirjotitte ja millä arvosanoilla yo-kirjotuksissa?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee! :-) Joo kerrotaan vaikka tossa part kakkosessa!

      Poista
  3. hei ihan mahtavaa!! erityisesti noi suomen kielen opiskeluun liittyvät jutut kiinnostaa, samaiset kokeet edessä tässä keväällä :-)

    VastaaPoista